welcome

“Serulah manusia kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.” (al-Nahl: 125)

Labels

Thursday 15 December 2011

Owh,, sila jangan kata begitu!!

Bismillah and greetings for all!!

Kali ini saya nak share satu cerita (sharing is carring kan?)
hoho.. ini berkenaan cerita endon yang saya 'tertengok' kat tv hijrah bertajuk para pencari tuhan.. sememangnya saya bukanlah peminat cerita-cerita endon nih, tapi macam mana entah dapat adik yang minat sangat bendaalah tu.. huhu,, tapi okey apa, berisilah juga!!

okey, sebelum kita bercerita, cuba hayati ayat quran ni..

"Hai oarang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar, nescaya Allah akan memperbaiki bagimu amal-amalmu dan mengampunimu bagi dosa-dosamu.. Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan Rasulnya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar" (surah al-ahzab : 70-71)

ceritanya begini..

ada 3 orang lelaki sedang berlakon berdoa kat depan rumah... lalu bermulalah dialog selepas director memberikan arahan..

(cerita ni saya tulis dalam b.m sebab tak terre dalam b.endon ni)

lelaki 1 : Ya Allah yang Maha Pemurah, Maha Penyayang..
director : cut.. cut.. cut.. salah!! dalam ni tulis ya 'tuhan' yang maha pemurah, maha penyayang..

disebabkan tak puas hati, lelaki 1 memanggil setiausahanya.. setelah berbincang setiausahanya pun berkata..

setiausaha : director, dia ni tak nak sebut tuhan, tapi Allah..
director : ala,, ikut je lah dalam skrip tu..
Lelaki 1 : mana boleh!! kalau tuhan tu boleh jadi macam-macam,, tuhan tu boleh jadi banyak.. gunung, batu, patung, pokok, orang, semua boleh jadi tuhan... (beliau berkata dengan penuh keemosian)
lelaki 2 : tetapi Allah semestinya tuhan.. (menyampuk)
director : alaa,, itu kan lakonan je, bukan nya betul pun!
lelaki 1 : itulah masalahnya.. masalahnya adalah saya pelakonnya!!
lelaki 3 : (buat gaya ingat2 pada director)
director : (keberangan) aahhh.. ikut sukalah! okey semua sedia,, bismillah! (salah sebut action)

okey, sapa tak paham sila senyum ^^

huhu.. inilah yang sering berlaku dalam kalangan kita-kita ni.. kadang2 tak ambil berat langsung benda yang kita rasa remeh-temeh ni macam dialog kat atas.. ucapan mabrok kepada siapa yang buat cerita 'para pencari tuhan' itu :)

kadang-kadang saya juga begitu, x ambil berat langsung dalam bab berkata-kata ni walaupun tau bahawa kata2 tu satu doa!! bila fikir2 balik, penting tau berfikir dulu sebelum berkata-kata..


ohh ya,, siapa yang pernah tengok cerita 'cuak' kat astro ceria? kalau nak tau, saya sedikit emo bila menonton cerita ni dalam tajuk 'doktor dua alam'.. ada dialog dia macam ni.. mak joyah berkata " yee.. doktor dua alam yang sembuhkan!"

Saya rasa inilah contoh orang yang tak berfikir sebelum bercakap.. ermm.. saya pun tak tau nak ulas macam mana bab ni.. tapi kalau ingat-ingatkan balik bab mempersendakan agama dalam subjek PQS silibus SPM tu termasuk tak?

Saya teringat satu post yang bertajuk 'lisan punca neraka' yang ditulis oleh sahabat saya shiro.. ucapan terima kasih bayak.. banyak.. banyak.. kapada beliau diatas info yang sangat bermanfaat ini..
okey, ni saya salin balik..

'lisan merupakan anggota yang amat berbisa.. mampu membunuh lawan tanpa mencederakan anggotanya.. memang senjata yang hebat, walaupun ianya tidak bertulang, malah tidaklah sekeras shot gun, pump gun, rocket launch, flamethrower, mayerick cabin atau revolver.. tapi senjatanya lebih dasyat dari senjata moden itu, senjatanya mampu menembusi hati dan meranapkannya sekelip mata.. dasyat!!"

Jadi, berjaga-jagalah dengan bahaya lisan ni.. jangan sampai kerananya selangkah lagi nak masuk syurga terus jatuh ke dalam neraka (nauzubillahi min zalik)

Akhirnya, saya ingin akhiri post kali ini dengan satu hadis..

Sabda Rasulullah S.A.W : Iman seseorang hamba tidak akan lurus dan hatinya tidak akan lurus sebelum lidahnya lurus." (H.R Ahmad)

kan ada pantun,
terlajak perahu boleh diundur,
terlajak kata buruk padahnya..

Selepas ini moga kita sama-sama dapat berfikir dulu sebelum berkata-kata untuk meraih redha Allah,, insyaAllah..

p/s : saya x tau kenapa sejak akhir-akhir ni asyik nak kritik bendaalah dalam tv :(
     : tv hijrah best!! hehe..

Sekian
Salam Ukhwah

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

usrati jannati:)

usrati jannati:)